Radiospots - slider - SWOOP
Radiospots - slider - AVIA
Radiospots - slider - Keurslager
Radiospots - slider - EON
Radiospots - slider - Profile
Radiospots - slider - Royal Canin
Radiospots - slider - Morres
Radiospots - slider - Efteling
Radiospots - slider - Jumbo
Radiospots - slider - Glorix
Radiospots - slider - Zeeman
Radiospots - slider - Keukenhof
Radiospots - slider - Napoleon

Reclamemuziek

Muziek in uw radiocommercial?

Er zijn diverse mogelijkheden voor het inzetten van muziek in uw radiocommercial. Zo kunt u muziek uit wereldrepertoire gebruiken, muziek uit stock toevoegen, opdrachtmuziek inzetten of een jingle laten ontwikkelen.

Wereldrepertoire

Soms hoor je een bekend liedje onder een radiocommercial. We noemen dat wereldrepertoire. Regelmatig wordt gevraagd naar Top-40 muziek of een bekende hit ter ondersteuning van een commercial. In dat geval moet toestemming gevraagd worden aan de uitgever en platenmaatschappij. Houd er rekening mee dat er hoge kosten verbonden zijn aan het gebruiken van bekende nummers en dat uitgevers niet altijd toestemming geven.

Stockmuziek

Net als stockfoto’s bestaat er ook stockmuziek. Dit zijn kant-en-klare muziektracks die gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van radiocommercials. We hebben de gebruiksrechten over een enorme collectie stockmuziek. Het inzetten van stockmuziek is bij een tijdelijke actie geen enkel probleem. Een merk bouwen op stockmuziek is echter nooit een optie. Je hebt als adverteerder namelijk nooit het alleenrecht voor gebruik van die ene titel. Het risico is altijd aanwezig dat een andere commercial in het reclameblok voorbij komt met dezelfde muziek. Daarom is ons advies eigenlijk altijd om muziek op maat te componeren (opdrachtmuziek).

Opdrachtmuziek (custom-made muziek)

Van de Laar | Van Efferen Studio’s componeert muziek op maat. Over het algemeen wordt op deze muziek een complete buy-out gegeven voor gebruik in Nederland. Dit betekent dat deze muziek ook bij toekomstige producties onbeperkt gebruikt mag worden zonder dat er opnieuw betaald hoeft te worden voor de gebruiksrechten (dit in tegenstelling tot stockmuziek waarbij de rechten over het algemeen voor max. 12 maanden worden afgekocht).

Gezongen jingle

Een soundlogo met een gezongen of gesproken slogan wordt ook wel een jingle genoemd. Al vanaf eind jaren ’20 van de vorige eeuw worden jingles voor radiocommercials gebruikt. Directe reclame was tijdens prime-time uren verboden, dus adverteerders bedachten een oplossing: de jingle. De merknaam hoefde niet expliciet genoemd te worden en het publiek wist toch welk merk bedoeld werd. Tegenwoordig zijn jingles niet meer weg te denken. Van de Laar | Van Efferen Studio’s maakt al sinds 1991 soundlogo’s. Enkele bekende voorbeelden: Goossens wonen & slapen, Electroworld, Keller Keukens en Henders en Hazel.

Wilt u muziek inzetten in uw radiocommercial? Vraag naar de mogelijkheden.

Radiospots.nl is een initiatief van Van de Laar | Van Efferen Studio’s; ruim 25 jaar hèt productiehuis voor beeld en geluid.